Hur kommer det sig att det blev en fontän?

 
Kapten har ordet
 
En i besättningen såg att det lite längre fram i havet vid en Ö fanns mycket folk. Jag (Kapten) med besättning och passagerar fick glatt komma in och vara med. Det bjöds på god mat, dans och dricka. Men sedan hände det som inte fick hända men som alla någon gång varit med om, jag sitter med öns befolkning och pratar. Håller en plastmugg med vatten i vips så slinker den ner, ställer sig upp med botten ner och ett dunst hörs och ut sprutar massa vatten som en fontän. Jag blev generad och folket på ön som såg detta utbrast i skratt. Samtalsämnet byttes snabbt, till vad det får ni klura på själva. 
När detta skedde väcktes självklart mina naturvetenskapliga tankar, Har detta något med fysiken och göra? Hur kommer det sig att det blev som en fotän? Hur kommer det sig att plastmuggen inte välte? Har vattnets massan någon betydelse?
 
Detta är en vardaglig situation som jag tror även barnen har varit med om och ett intressant område att forska vidare på som de kan relatera till. Självklart är detta en av de planerade aktiviter i min planering om projektet Vatten.
 
Jag hoppas vi snart når skatten och att ni har det bra på resan än så länge och väljer att stanna kvar.  
 
Skepp ohoj, nu far vi! 
/ Kapten Malin
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnochvatten.blogg.se

Mitt namn är Malin och jag studerar tredje terminen på förskollärarprogrammet och på denna blogg kommer ni kunna följa min planering, utförande och reflektioner kring min PRO uppgift som handlar om att använda Vatten som tema med barn, i kursen; Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv.

RSS 2.0