Biologi

Titta titta ser ni? 
 
En passagerar börjar plötsligt ropa titta titta ser ni? Alla vänder sig mot den här passagerar och skakar på huvudet. Då vrider passageraren sitt huvud mot vänster och pekar ut mot land. Nyfiken som jag är stannar jag fartyget och tar fram min kikare. Och vet ni vad jag ser då? Jo de är en tjäder i det höga gräset som går lugnt och stillsamt. Och en kort stund efter ser jag en kråka på en bänk som ser hungrig ut. Mina hjärna fylls snabbt med frågor. Några av dessa är: hur använder dessa fåglar vatten? Skiljer vattenintaget år beroende på fågelart? Dricker dem vatten? Hur dricker dem vatten i så fall? Kan de simma i vatten på vattenytan?

 
 
Detta är en rolig aktivitet att göra med barnen. Ni kan gå en promenad och notera vilka fåglar barnen ser. Om barnen inte kan namnet på fågeln ta fotografier och medforska med barnet via exempelvis en Ipad. Efter det kan ni läsa lite om fågelarten och ställa liknande frågor som jag fick under upptäckten. Av min egen erfarenhet kommer barnen själva ställa frågor också. Här är det viktigt att försöka styra frågorna så de kan kopplas till vatten eftersom det är de projektet handlar om. I denna aktivitet utvecklar barnen sin fågelkunskap och får en större förståelse för vattnets betydelse och att det kan användas i olika sammanhang samt på olika sätt.
 
Nu är det dags att åka vidare om vi ska kunna finna skatten så sätt er på era platser och njut av resan men kom ihåg att hålla ögonen öppna om ni ser skatten.
 
Skepp ohoj, nu far vi!
/ Kapten Malin 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

barnochvatten.blogg.se

Mitt namn är Malin och jag studerar tredje terminen på förskollärarprogrammet och på denna blogg kommer ni kunna följa min planering, utförande och reflektioner kring min PRO uppgift som handlar om att använda Vatten som tema med barn, i kursen; Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv.

RSS 2.0